Terrängkörning

Biltrial handlar i grund och botten om precisionskörning i olika terränger. Även om trial i sig är en sport finns det flera andra sporter och tävlingar som bygger på samma grund.

Biltrial är som vi nämnt tidigare en ganska snäv sport inom Sverige. Det är inte så många utövare och det är utspritt över hela landet. Till skillnad från andra bilsporter är detta en av få som delar ut minuspoäng. Det är viktigt att göra med precision så blir man tvungen att backa, man kör på ett hinder eller liknande så får man minuspoäng som dras bort.

Det finns andra sporter där det också är viktigt med precision. En sådan är Formel 1. Banan är simpel och består inte av några hinder. Precisionen ligger istället i att lära sig bromsa och accelerera för att kunna ta alla kurvor utan att tappa sin position och gärna köra om de andra. Man måste också ha ett team med bra precision som kan byta däck snabbt och effektivt så föraren kan åka vidare på bara några sekunder.

Under årets säsong var det nämligen problem mellan de två förarna från Mercedesstallet som tippats som vinnare tack vare att ena tappade sin precision. Nico Rosberg valde att försöka köra om sin lagkamrat fastän Mercedes sa åt honom att ligga bakom. Detta ledde till sådant strul att han nuddade Lewis Hamiltons bil och i sådan hög fart hade Hamilton inget val än att skippa resten av tävlingen.

En annan tävling som kräver precision på ett annat sätt är om man ställer upp i Dakartävlingen. Här kör man genom flera olika terränger så det kräver att man är bra på att köra och har ett fordon som klarar av det mesta. Därmed ligger precisionen mer i att känna sin bil/sitt fordon utan och innan så man inte bli ståendes mitt i djungeln och vänta på hjälp.